Hrana bogata željezom: najbolje namirnice za prevenciju anemije

Jeste li znali da je deficit željeza najčešći oblik nedostatka mikronutrijenata? Ako naše tijelo iz određenog razloga nije dovoljno opskrbljeno željezom, kao posljedica može doći do nedostatnih razina crvenih krvnih stanica. Otkrijte koja je hrana bogata željezom kako biste doprinijeli boljoj funkciji vlastitog organizma.

Zanimljiv je podatak da je gotovo dvije trećine željeza u tijelu uskladišteno u obliku hemoglobina, proteina crvenih krvnih stanica. Upravo oni imaju važan zadatak – prijenos kisika kroz čitav organizam. Kada su zalihe hemoglobina u tijelu manjkave, razvit će se stanje koje nazivamo anemija. Naša tkiva i mišići tada neće biti dovoljno opskrbljeni kisikom i neće moći učinkovito obavljati svoj posao. Važno je napomenuti kako anemija koja se javlja zbog deficita željeza nije bolest. Prikladnije ju je promatrati kao simptom nekih drugih bolesti, poput primjerice srčanih bolesti ili bolesti probavnog sustava. Prvi vidljivi znakovi po kojima se može posumnjati na anemiju su umor, slabost, bljedilo te nedostatak daha.

Do anemije najčešće dolazi zbog nedovoljnog unosa ili povećanog gubitka željeza u tijelu. Uzrok nedovoljnog unosa željeza prvenstveno je neadekvatna prehrana, odnosno izbjegavanje hrane bogate željezom.

 

Koja je hrana bogata željezom?

 

Redoviti unos hrane bogate željezom najbolja je strategija za prevenciju anemije uzrokovane nedostatkom željeza. Željezo je široko rasprostranjeno u hrani, a hrana bogata željezom može se podijeliti u dvije skupine: izvori ne-hem željeza i izvori hem željeza. Riječ hem koju koristimo za opisivanje oblika željeza dolazi iz grčkog jezika, a u prijevodu znači krv, čime već možemo naslutiti o kakvim je oblicima željeza riječ.

 

Izvori hem željeza

 

Hem željezo predstavlja organski oblik željeza koji u našem tijelu ima visoku bioraspoloživost. Ovaj oblik željeza se „upija” vrlo učinkovito – apsorpcija iznosi 15 – 45%- Za razliku od apsorpcije ne-hem željeza, na apsorpciju ne utječu prehrambeni čimbenici i želučana kiselina.

Namirnice životinjskog podrijetla predstavljaju hranu bogatu hem željezom. Najbolji izvori su crveno meso, iznutrice, riba, školjke, jaja i meso peradi. Štoviše, crveno nemasno meso je među najbogatijim izvorima željeza, pri čemu 100 g ove namirnice može osigurati i do četvrtine dnevnih potreba za ovim mikronutrijentom. Osim toga, proteini crvenog mesa poboljšavaju apsorpciju željeza, dok primjerice biljne namirnice sadrže spojeve poput fitata koji tu apsorpciju ometaju.

 

Izvori ne-hem željeza

 

Hranu bogatu ne – hem željezom predstavljaju biljne namirnice, poput lisnatog povrća, mahunarki i cjelovitih žitarica. Ovaj (anorganski) oblik željeza slabije se apsorbira, apsorpcija iznosi 1 – 15%, a ima i slabiju bioraspoloživost. Na apsorpciju ne – hem željeza utječe želučana kiselina, a dodatno je mogu ometati biljni spojevi, poput fitata, koje nalazimo u žitaricama i povrću, te polifenoli iz čaja. Međutim, apsorpciju ne – hem željeza možemo se poboljšati ako se prehrana obogati izvorom vitamina C i/ili hem željeza. Tako primjerice u salatu od mahunarki i lisnatog povrća za bolju apsorpciju ne-hem željeza možemo dodati svježu papriku koja je bogata vitaminom C i komad pečenog mesa ili ribe po želji kao izvora hem željeza.

Hrana bogata željezom, odnosno namirnice iz skupine meso, riba, jaja i mahunarke, preporučuje se konzumirati u količini od 2 do 3 serviranja dnevno, pri čemu jedno serviranje mesa iznosi 75 do 100 grama.

 

Kada posegnuti za željezom u obliku dodatka prehrani?

 

Kada prehranom ne možemo postići adekvatnu razinu željeza u krvi, odnosno kod dijagnoze anemije zbog nedostatka željeza savjetuje se posegnuti za željezom u obliku dodatka prehrani. Idealan dodatak prehrani sa željezom svakako bi trebao sadržavati oblik željeza koji se dobro apsorbira i koji ne uzrokuje neželjene nuspojave.

GlobiFer obitelj dodataka prehrani sadrži jedinstvenu formulaciju, kombinaciju hem i ne – hem željeza koja se apsorbira pomoću dva različita mehanizma i ima nisku dozu željeza. Dodatak hem – željeza povećava apsorpciju željeza do otprilike 40%, stoga je za poboljšanu apsorpciju potrebna manja doza željeza. Istovremeno, osigurana je dobra podnošljivost bez tipičnih nuspojava uzimanja željeza u obliku dodatka prehrani.